خانه انجمن ها انجمن فاطمیه چرا حضرت امیر (علیه السلام) بعد از به دست گرفتن حکومت فدک را پس نگرفتند ؟

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #11645
    user003
    مدیر

    یکی از حقایقی که باید در آن تامل کنیم آن است که اهل بیت علیهم السلام در تمام مراحل زندگی مبارکشان، مصلحت اسلام و مسلمین و حفظ دین را در الویت کار خود قرار داده بودند. لذا از جان و مال و خانواده ی خود برای حفظ اسلام می گذشتند. جامعه اسلامی بعد از وفات پیامبر ( صلی الله علیه و آله) مسیری که پیامبر برای ان ها معین کرده بودند را کنار گذاشتند و به جای خلیفه ی به حق پیامبر کسانی را روی کار آوردند که صلاحیت نداشتند و به سبب آن بسیاری از احکام دینی و شریعت اسلامی گرفتار بدعت های زیادی شد؛ اگر امام بخواهد گذشته را اصلاح کند و بدعت ها را برگرداند جامعه آن روز تاب و تحمل آن را ندارد .محمد بن ادریس امام شافعی مذهب ها در کتاب ام از وهب بن کیسان نقل می کند:
    کلّ سنن رسول اللّه قد غیّرت حتی الصلاة…(کتاب الام: 208/1)
    یعنی تمام سنت و شریعت پیامبر گرامی حتی نماز هم تغییر یافت
    مالک بن انس از جدش مالک نقل می کند که گفته:
    ما أعرف شیئاً مما أدرکت الناس إلا النداء بالصلاة(93/1)وشرحه (122/1)
    از مردم جز دعوت به نماز، چیزی نمی بینم.
    حسن بصری از علما و فقهای بزرگ اهل سنت می گوید:
    لو خرج علیکم أصحاب رسول اللّه ما عَرَفوا منکم إلاّ قبلکتم. (جامع بیان العلم244/2)
    اگر صحابه پیامبر به میان شما بیاید از اسلام شما جز این که به طرف قبله می ایستید چیز دیگری مشاهده نخواهد کرد
    بخاری در صحیح خود از عمران بن حصین صحابی پیامبرکه در بصره وقتی پشت سر علی بن ابی طالب علیه السلام نماز می خواند، می گوید: نماز علی یاد آور نمازی است که با پیامبر گرامی به جای می آوردیم.
    عن عمران بن حُصین قال : صلّی مع علی بالبصرة فقال: ذَکَّرنا هذا الرجل صلاة کنّا نصلّیها مع رسول الله صلی اللّه علیه و سلم.صحیح بخاری(161ح784)،200/1
    و مشابه این روایت را از طرف بن عبد اللّه نقل می کند که می گوید: صلیت خلف علی بن أبی طالب أنا وعمران بن حصین فکان إذا سجد کبر وإذا رفع رأسه کبر وإذا نهض من الرکعتین کبر فلما قضی الصلوات أخذ بیدی عمران بن حصین فقال: لقد ذکّرنی هذا صلاة محمد صلی اللّه علیه وسلم أو قال : لقد صلّی بنا صلواة محمد صلی اللّه علیه وسلم.صحیح بخاری(162ح786)، 191/1
    و در صحیح مسلم آمده: عن مُطَرِّف قال: صلیت أنا وعِمران بن حُصین خلف علی بن أبی طالب فکان إنا سجد کبر وإنا نه من الرکعتین کبر فلما انصرفنا من الصلاة قال : أخذ عمران بیدی ، ثم قال: لقد صلی بنا هذا صلاة محمد صلی اللّه علیه وسلم أو قال: قد ذکّرنی هذا صلاة محمد صلی اللّه علیه وسلم.صحیح مسلم.8/2 (169/1ح393)
    سوال: آیا اگر امیرالؤمنین علیه السلام برای اصلاح اقدام می کردند جامعه با ایشان همراهی می کرد؟
    به عنوان نمونه: نماز تراویح که توسط عمر بن خطاب تاسیس شد و بنا به نقل بخاری عمربا صراحت گفت: نعم البدعه چه بدعت خوبی است. حضرت علی علیه السلام در زمان حکومت خویش به امام مجتبی علیه السلام دستور دادند که مردم را از خواندن این نماز مستحبی به جماعت، جلوگیری کند ولی مردم همه فریاد بر آوردند : وا عمراه ، وا عمراه ، به دنبال آن حضرت امیر علیه السلام فرمودند:
    قل لهم صلوا به آنان بگویید [به هرنحوی که می خواهید] نماز بخوانید.
    جامعه ی اسلامی آن زمان به خاطر سیطره ی طولانی مدت افراد فاقد صلاحیت خلافت بر تخت حکومت و به تبع آن ایجاد شدن بدعت های فراوان و خو گرفتن جامعه به آن ها پذیرای سنت نبوی و عدالت علوی نبود.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.
فهرست