خانه انجمن ها انجمن مهدویت ه اشکالاتی نسبت به اعتقاد شیخیه درباره کیفیت وجود امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در عصر غیبت وجود دارد؟

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #11770
    user003
    مدیر

    سوال:
    چه اشکالاتی نسبت به اعتقاد شیخیه درباره کیفیت وجود امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در عصر غیبت وجود دارد؟

    جواب:
    عقیده ونظر (شیخیه) به سرکردگی شیخ احمد احسائی درباره کیفیت وجود امام زمان (علیه السلام) در عصر غیبت وکیفیت بدن او ومکان او، از اشکالات بسیاری برخوردار است. اینک به برخی از انها اشاره می کنیم:
    ۱ – تحلیل این بدن هورقلیایی واعتقاد به حیات امام زمان (علیه السلام) با بدن (هورقلیایی) در واقع به معنای انکار امام زمان (علیه السلام) در روی زمین است؛ زیرا اگر مراد ان است که حضرت مهدی (علیه السلام) در عالم مثال وبرزخ، چه برزخ اول یا برزخ دوم زندگی می کند، یا ان چنان که قبر را انان از عالم هورقلیا می دانند، پس ان حضرت حیات با بدن عنصری ندارد وحیات او مثل حیات مردگان در عالم برزخ است. واین با احادیث متواتر (عدم خلوّ زمین از حجت) سازگاری ندارد.
    ۲ – این اعتقاد با ادلّه عقلی که قبلا اشاره شد بر ضرورت وجود امام زمان (علیه السلام) در این عالم، مناسبت ندارد.
    ۳ – (شیخ احمد احسائی)، عالم هورقلیا را حد وسط بین دنیا وملکوت معرفی می کند در حالی که عالم ملکوت همان عالم مثال است.
    ۴ – این سخن که حضرت مهدی (علیه السلام) با بدن هورقلیایی زندگی می کند، صرفا یک ادعای بدون دلیل است وهیچ دلیل عقلی ونقلی بر ان اقامه نشده است.
    ۵ – در قرن سیزدهم، گزاف گویی وبه کار بردن واژه های نامانوس والفاظ مهمل، بسیار رایج شد وحتی عوام مردم اینها را نشانه علم ودانش می پنداشتند وبعید نیست که شیخ احمد احسائی ونیز سید کاظم رشتی به جهت خوشایند جاهلان وعوام به این واژه ها وکلمات روی اورده باشند.
    نتیجه سخنان شیخ احمد، پیدایش مذاهب ضالّه بابیت وبهائیت وسرانجام بی دینی به اسم ایین پاک به وسیله کسروی بوده، واین میدان عمل ونتایج اسفبار سخنان شیخیه، خود محک وملاک خوبی بر ضعف وسستی این سخنان است.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.
فهرست