خانه انجمن ها انجمن نبوت آيا انتخاب حضرت محمد (ص) به پيامبرى اكتسابى بوده يا انتصابى و يا اين كه هر دو قضيه را شامل می‌شود؟

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #10878
    user001
    مدیر

    آن چه در مسأله نبوّت و امامت معتبر است، نصب و گزينش الهى است مفهوم انتخابى و انتصابى كه در عرف معاصر، نوع حكومت‏ها به آن تعيين مى‏شوند در آن بى موضوع است زيرا نه انتخاب اكثريّت افراد بشر در آن دخالت دارد و نه انتصاب فرد خاصى از بشر. اين دو گونه تعيين، معايب و مفاسدى دارند و غالباً يا در همه جا، به گزينش اصلح و واقعى منتهى نمى‏شود و از اغراض خصوصى و هواهاى نفسانى و اميال مختلف مصون نمى‏ماند.

    امّا گزينش الهى و برگزيدن به نبوّت و رسالت يا امامت، بر اساس صلاحيّت ها و شرايط واقعى و شايستگى بوده و چون خداوند متعال آگاه و عالم بر آن است، هميشه اصلح واقعى برگزيده مى‏شود.

    بنابراين نبوّت به نصب است امّا به نصب خداوند عالم و حكيم، نصب اصلح و اَلْيَق واقعى است كه د رگزينش هاى انتخابى يا انتصابى بشرى هرگز قابل تأمين و تضمين نيست و در يك كلمه: «اَللهُ أَعْلَمُ حَيْثُ يَجْعَلُ رِسالَتَهُ» (انعام/ 124 ) است.

    گزينش بشرى، گزينش جاهل به حقايق و غير مصون از خطا و اشتباه و در معرض پيروى از اغراض شخصى و هواهاى نفسانى است. به هر حال، چه انتخابى و چه انتصابى باشد. اين گزينش خداوند علّام الغيوب و حكيم و غنى، منزّه از خطا و اشتباه و مبرّا از احتياج به جلب نفع يا دفع ضرر است.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.
فهرست