خانه انجمن ها انجمن امامت مگر خدای متعال امیر المومنین علیه السلام را انتخاب نکرد واراده ی او این نبود که امام و خلیفه ی بعد از پیامبر باشد، پس چگونه این امر محقق نشد و ایشان خلیفه ی چهارم شدند؟

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #10744
    ناشناس
    غیرفعال

    اراده ی خداوند متعال بر دو قسم است، یکی اراده ی تشریعی می باشد که مثلا فلان امر را بندگان باید انجام بدهند یا ترک کنند و یا شخصی را به عنوان خلیفه بپذیرند و… .
    این اراده ی خدا که باید توسط بندگان اجرا شود در بسیاری از مواقع محقق نمی شود:
    وقضی ربک الا تعبدوا الا ایاه و بالوالدین احسانا( و پروردگارت فرمان داده که جز او را نپرستید و به پدر و مادرتان نیکی کنید)[1]
    در حالی که هم مشرکان فراوان وجود دارند و هم افرادی که به والدین خود نیکی نمی کنند.
    قسم دوم، اراده ی تکوینی است که عدم پیروی مردم در وقوع آن تاثیر نخواهد داشت و تخلف بردار نیست. خداوند می فرماید:
    انما اذا اراد شیئا ای یقول له کن فیکون( فرمان او چنین است که هر وقت چیزی را اراده کند به آن می گوید: موجود باش! آن هم همان گونه که خدا خواسته موجود می شود)[2]
    همچنین در آیه ای دیگر می فر ماید:
    و اذا اراد بقوم سوءاً فلا مَرَدَّ له(و چون برای گروهی بدی اراده کند، هرگز برگشتی نخواهد داشت)[3]
    در اراده های تکوینی، مراد هرگز تخلف پیدا نمی کند؛ یعنی اگر اراده ی خدا به چیزی تعلق گرفت، وجود آن حتمی و ضروری خواهد بود.
    حضرت امیر (علیه السلام) مقام امامت را از جانب پروردگار دارند ، حال چه مردم بپذیرند و ایشان حکومت کنند و حاکم آنها باشند و چه ممانعت و مخالفت کنند و ایشان خانه نشین باشند. موسی(علیه السلام) حاکم بود یا فرعون(لعنه الله)؟ ابراهیم (علیه السلام) حاکم بود یا نمرود(لعنه الله)؟ آیا مقام الهی نبوت از حضرت ابراهیم و موسی (علیهما السلام) بدلیل حاکم نشدن از آنها سلب شد؟ قطعا خیر . حکومت و خلافت از وظایف یک امام است، لکن بشرطی که مردم بخواهند و همراهی کنند، هارون(علیه السلام) را تک وتنها رها نکنند و از سامری پیروی کنند .پس اصل و اساس مقام امامت، الهی است که از جانب خداوند به شخص شایسته عطا می شود، وحکومت ظاهری و خلافت از وظایف این شخصیت الهی عظیم است لکن وابسته به خواست مردم است که بخواهند حکومت و ولایت امام از جانب خدا را بپذیرند . البته که ارزش مادی این حکومت در نظر این امام چیزی بیشتر از عفطة عنز(آب بینی بز) نیست.
    [1]:اسراء.23
    [2]:یس.82
    [3]:رعد.11

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.
فهرست