خانه انجمن ها انجمن مهدویت مقصود از نیابت عامه در عصر غیبت کبری چیست؟

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #11719
    user003
    مدیر

    سوال:

    مقصود از نیابت عامه در عصر غیبت کبری چیست؟

    جواب:
    مقصود از نیابت عامه این است که امام (علیه السلام) ضابطه ای کلّی به دست می دهد تا در هر عصر، فرد شاخصی که ان ضابطه از همه جهات ودر همه ابعاد بر او صدق می کند نایب امام شناخته شود ودر جامعه، نماینده او گردد.
    بنابراین، کسانی که در دوره غیبت صغرا نیابت داشتند وبا اسم ورسم معرفی شده بودند (نایب خاص) نامیده می شوند.
    بر اساس روایات وارده در این باب، مقام نیابت عامه به وسیله خود امامان (علیهم السلام) به ویژه حضرت حجت (علیه السلام) به فقیه جامع شرایط تفویض شده است، که از ان جمله می توان به این دو روایت اشاره کرد:
    ۱ – عمر بن حنظله از امام صادق (علیه السلام) سؤال می کند که اگر در مشکلات ومنازعاتی که معمولا برای انها به حاکم یا به قضات منصوب از طرف حاکم مراجعه می کنند، بین دو نفر شیعه رخ داد چه کنند؟ آیا می توانند به حاکم وقت ویا قضات منصوب از طرف انان مراجعه نمایند ومشکلشان را حل نمایند؟
    حضرت در پاسخ فرمود: مراجعه به انها حرام است، زیرا رجوع به انها رجوع به طاغوت است وخدای سبحان مراجعه به طاغوت را نهی کرده است.
    او دوباره سؤال کرد: پس چه کنند، زیرا در صورت عدم مراجعه، حقشان ضایع می شود؟
    حضرت با ذکر معیارهایی علمای واجد شرایط را برای انها معرفی کرده، می فرماید: (ینظران (الی) من کان منکم ممّن قد روی حدیثنا ونظر فی حلالنا وحرامنا وعرف احکامنا فلیرضوا به حکما فانّی قد جعلته علیکم حاکما، فاذا حکم بحکمنا فلم یقبله منه فانّما استخفّ بحکم الله وعلینا ردّ، والرادّ علینا الرادّ علی الله وهو علی حدّ الشرک بالله…)؛(۸۳۹) (در بین خودتان از فقهای شیعه کسی را انتخاب کنید که حدیث ما را روایت کرده ودر حلال وحرام ما نظر نموده واحکام ما را شناخته است ومشکل خود را از طریق او حل نمایید، زیرا انان از طرف من منصوبند ومن نیز انها را بر شما حاکم قرار دادم. اگر پس از مراجعه به انان وبیان حکم، طرفین دعوا حکم را نپذیرند، ما را ردّ کرده اند وحکم خدا را سبک شمرده اند، وردّ بر ما در حقیقت ردّ بر خداست وچنین شخصی در حدّ مشرک به خدا خواهد بود).
    ۲ – اسحاق بن یعقوب بعد از طرح مسائلی از حضرت مهدی (علیه السلام) جواب انها را طلب می کند. امام در توقیعی که در ذیل ان نامه به وسیله نایب دوم خود محمّد بن عثمان عَمْری می فرستد، از جمله مسائلی که در ان اشاره کرده اینکه: (… امّا الحوادث الواقعة فارجعوا فیها الی رواة حدیثنا فانّهم حجّتی علیکم…)؛(۸۴۰) (امّا در حوادثی که پیش می اید به راویان حدیث ما مراجعه کنید، زیرا انان حجت من بر شمایند…).
    (۸۳۹) اصول کافی، ج ۱، ص ۶۷، ح ۱۰.
    (۸۴۰) کمال الدین، ص ۴۸۴؛ الغیبة، طوسی، ص ۱۷۷.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.
فهرست