خانه انجمن ها انجمن مهدویت مطابق توقیع امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به علی بن محمد سمری آیا در عصر غیبت کبری ملاقات حضرت ممنوع است؟

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #12127
    user003
    مدیر

    سوال:
    مطابق توقیع امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به علی بن محمد سمری آیا در عصر غیبت کبری ملاقات حضرت ممنوع است؟

    جواب:
    برخی در استدلال بر عدم امکان تشرف به ملاقات حضرت مهدی (علیه السلام) در عصر غیبت، به توقیع حضرت به علی بن محمّد سمری تمسّک کرده اند، زیرا در ذیل ان چنین آمده است: (الا فمن ادّعی المشاهدة قبل خروج السفیانی والصیحة فهو کذّاب مفترٍ…)؛(۹۶۷) (… اگاه باش! پس هر کس قبل از خروج سفیانی وصیحه، ادعای مشاهده کند پس او بسیار دروغگو وتهمت زننده است…).
    پاسخ:
    ۱ – کسی اطلاق این روایت را قبول نکرده ولذا جماعت بسیاری از علما وصلحا قضیه تشرف خود را بر دیگران نقل کرده اند.
    ۲ – درتوقیع، ادّعای مشاهده تکذیب شده ومشاهده عبارت است از دیدن با شناخت،(۹۶۸) در حالی که می دانیم: غالب دیدارها با شناخت در مرحله اوّل همراه نبوده است.
    ۳ – ممکن است که مقصود از ادعای مشاهده خصوصا با وجود مدعیان دروغین نیابت وسفارت در عصر صدور این روایت، ادعای مشاهده ورؤیت وملاقات با حضرت به عنوان نایب خاص باشد، که حضرت به طور اکید در عصر غیبت کبرا نیابت خاص را نفی می کند، خصوصا به قرینه انکه در توقیع شریف آمده است: (وزود است که در میان شیعیانم کسانی پیدا شوند که ادعای مشاهده نمایند…).
    ۴ – شیخ طوسی (رحمه الله) با انکه این توقیع را نقل کرده ولی خودش به عموم ان عمل نکرده وقائل به امکان رؤیت برای افراد صالح امّت است.
    ۵ – ممکن است که مراد از مشاهده، دیداری باشد که بر ان اثار مترتب گردد. ودر حقیقت، حضرت درصدد ان است که ترتّب اثر را از این ملاقات ها وسخن هایی که در انها بوده برطرف نماید.
    همان گونه که در روایتی می خوانیم: (اگر پنجاه نفر نزد تو قسم بر ضدّ کسی خوردند، ولی ان شخص خلاف ان را گفت، او را تصدیق کرده وان پنجاه نفر را تکذیب کن) این به معنای عدم ترتّب اثر بر قسم پنجاه نفر است.
    ۶ – روایت، بر فرض صحّت سند، مفید ظن است، در حالی که قضایای تشرفات به حدّی است که انسان را به یقین می رساند.
    ۷ – ممکن است که مقصود از مشاهده در توقیع شریف، ادعای مشاهده اختیاری باشد، به این معنا که رؤیت در عصر غیبت کبرا اختیاری نیست، بلکه هر کس را که ما صلاح دانستیم او را به شرف لقای خود مفتخر می سازیم.
    ۸ – توقیع، خبر مرسل است ولذا از حیث سند ضعیف می باشد.
    (۹۶۷) بحار الانوار، ج ۵۲، ص ۱۵۱.
    (۹۶۸) مفردات راغب، ص ۲۶۷.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.
فهرست