خانه انجمن ها انجمن مهدویت فلسفه غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف چیست؟

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #11761
    user003
    مدیر

    سوال:
    فلسفه غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف چیست؟

    جواب:
    یکی از سؤال هایی که در طول تاریخ عصر غیبت مطرح بوده وهست این است که چرا امام زمان (علیه السلام) غایب شد، وچرا ما با ان حضرت ارتباط نداریم؟
    پاسخ: سؤال مورد نظر را با بیان مقدماتی که خود انها ما را به نتیجه قطعی می رساند جواب خواهیم داد:
    ۱ – خداوند متعال در قران کریمش ونیز پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله وسلم) خبر از پیروزی وغلبه دین اسلام بر جمیع ادیان در پایان تاریخ بشریت داده است.
    خداوند می فرماید: (هُوَ الَّذِی ارْسَلَ رَسُولَهُ بِالهُدی وَدِینِ الحَقِّ لِیظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ وَلَوْ کَرِهَ المُشْرِکُونَ)؛(۸۵۷) (اوست خدایی که رسول خود را با دین حق به هدایت خلق فرستاد تا بر همه ادیان عالم تسلّط وبرتری دهد، گر چه مشرکان کراهت داشته باشند).
    ۲ – مصالح بندگان با اختلاف حالات انها متغیر می شود. خداوند متعال امر تدبیر بندگان ومصلحت انها را بر عهده گرفته است. عقلشان را کامل کرده وانها را به انجام اعمال صالح وادار نموده است تا از این طریق به سعادت برسند. حال اگر مردم به دستورهای خداوند تمسک کرده وانجام وظیفه کنند، بر خداوند است که انها را یاری کند وبا اضافه کردن عنایت هایش بر بندگان، راه را بر انها تسهیل وهموار نماید، ولی در صورتی که مخالف دستورهایش عمل کنند ومرتکب نافرمانی شوند، مصلحت بندگان تغییر می کند، ودر نتیجه، موقعیت ووضعیت نیز تغییر خواهد کرد، خداوند توفیق را از انان سلب خواهد نمود، ودر این هنگام مستحقّ ملامت وسرزنش می شوند.
    خداوند متعال امامان را یکی پس از دیگری به سوی مردم فرستاد ولی هنگامی که انان را نافرمانی کرده وبه طور وسیع خونشان را ریختند، قضیه برعکس شد ومصلحت بر این تعلق گرفت که امام مردم، غایب ومستور گردد.
    ۳ – بی شک هر کار اجتماعی – بزرگ یا کوچک – احتیاج به اماده شدن شرایط مناسب دارد. لذا باید برای قیامی جهانی وفراگیر امادگی خاصی صورت گیرد.
    ۴ – بی تردید، دین غالب در عصر ظهور، احتیاج به رهبر وامامی غالب دارد که دارای شرایطی از قبیل: قدرت فوق العاده، علم جامع وعصمت باشد.
    ۵ – مطابق روایات متواتر بین شیعه وسنّی پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) امامان بعد از خود تا روز قیامت را دوازده نفر برشمرده است که بعد از او پیاپی خواهند امد.(۸۵۸)
    ۶ – از مجموعه روایات وادله عقلی استفاده می شود که بقای امام معصوم وحجّت خدا بر روی زمین تا روز قیامت امری ضروری است.
    مرحوم کلینی به سند صحیح از ابی حمزه نقل می کند که از امام صادق (علیه السلام) سؤال کردم: آیا زمین بدون امام باقی می ماند؟ حضرت فرمود: (لو بقیت الارض بغیر امام لساخت)؛(۸۵۹) (اگر زمین بدون امام باقی بماند دگرگون خواهد شد).
    ۷ – یکی از اسباب گوشه نشین شدن انبیا ورسل، خوف از قتل به جهت حفظ جان وبه امید نشر شرایعشان بوده است. امام مهدی (علیه السلام) نیز با نبود اسباب عادی برای نصرت ویاری اش وخوف از کشته شدن، به امر خداوند مامور به غیبت ودوری از مردم شدند.
    امام صادق (علیه السلام) به زراره فرمود: (للقائم غیبة قبل قیامه. قلت: ولِمَ؟ قال: یخاف علی نفسه الذبح)؛(۸۶۰) (برای قائم غیبتی است قبل از قیامش. زراره می گوید: به حضرت عرض کردم: به چه جهت؟ فرمود: زیرا از قتل بر خود می ترسد).
    ۸ – یکی از اسباب وعوامل غیبت امام زمان (علیه السلام) که در روایات به ان اشاره شده، بیعت نکردن ان حضرت با حاکمان عصر خود است.
    شیخ صدوق به سندش از امام صادق (علیه السلام) نقل می کند که فرمود: (یقوم القائم (علیه السلام) ولیس لاحد فی عنقه بیعة)؛(۸۶۱) (قائم (علیه السلام) قیام خواهد کرد در حالی که بیعت کسی بر گردن او نخواهد بود).
    ۹ – هدایت بر چند قسم است:
    الف. هدایت فطری: که همان هدایت از راه فطرت است.
    (فَاقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفا فِطْرَتَ الله الَّتِی فَطَرَ النّاسَ عَلَیها لا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ الله ذلِکَ الدِّینُ القَیمُ وَلکِنَّ اکْثَرَ النّاسِ لا یعْلَمُونَ)؛(۸۶۲) (پس روی خود را متوجّه ایین خالص پروردگار کن. این فطرتی است که خداوند، انسان ها را بر ان افریده، دگرگونی در افرینش الهی نیست، این است ایین استوار، ولی اکثر مردم نمی دانند).
    ب. هدایت تشریعی: که متفرّع بر حضور امام در میان جامعه است تا مردم را از نزدیک راهنمایی کند.
    (کانَ النّاسُ امَّةً واحِدَةً فَبَعَثَ الله النَّبِیینَ مُبَشِّرِینَ وَمُنْذِرِینَ وَانْزَلَ مَعَهُمُ الکِتابَ بِالحَقِّ لِیحْکُمَ بَینَ النّاسِ فِیمَا اخْتَلَفُوا فِیهِ…)؛(۸۶۳) (مردم [در اغاز] یک دسته بودند، [وتضادی در میان انها وجود نداشت. به تدریج جوامع وطبقات پدید امد واختلافات وتضادهایی در میان انها پیدا شد، در این حال] خداوند، پیامبران را برانگیخت تا مردم را بشارت وبیم دهند وکتاب اسمانی که به سوی حق دعوت می کرد، با انها نازل نمود، تا در میان مردم، در انچه اختلاف داشتند، داوری کند…).
    ج. هدایت تکوینی: که همان تصرف وتدبیر در نظام افرینش است.
    (قالَ الَّذِی عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الکِتابِ انَا اتِیکَ بِهِ قَبْلَ انْ یرْتَدَّ الَیکَ طَرْفُکَ فَلَمّا رَءاهُ مُسْتَقَرّا عِنْدَهُ قالَ هذا مِنْ فَضْلِ رَبِّی لِیبْلُوَنِی ااشْکُرُ امْ اکْفُرُ…)؛(۸۶۴) ([امّا] کسی که دانشی از کتاب [اسمانی] داشت گفت: پیش از انکه چشم بر هم زنی، ان را نزد تو خواهم اورد. وهنگامی که [سلیمان] ان [تخت] را نزد خود ثابت وپابرجا دید گفت: این از فضل پروردگار من است، تا مرا ازمایش کند که آیا شکر او را بجا می اورم یا کفران می کنم؟!…).
    د. هدایت باطنی: که شعبه ای است از ولایت تکوینی وبه معنای ایصال به مطلوب است.
    (وَجَعَلْناهُمْ ائِمَّةً یهْدُونَ بِامْرِنا وَاوْحَینا الَیهِمْ فِعْلَ الخَیراتِ وَاقامَ الصَّلوةِ وَایتاءَ الزَّکوةِ وَکانُوا لَنا عابِدِینَ)؛(۸۶۵) (وانان را پیشوای مردم ساختیم تا خلق را به امر ما هدایت کنند وهر کار نیکو را [از انواع عبادات وخیرات] وخصوص اقامه نماز وادای زکات را به انها وحی کردیم وانها هم به عبادت ما پرداختند).
    با نظر وتامّل در مجموع مقدمات فوق به این نتیجه خواهیم رسید که وجود نازنین امام زمان (علیه السلام) به عنوان دوازدهمین امام، باید برای روز موعود در پس پرده غیبت بوده، تا در ان هنگام به اذن خداوند برای هدایت بشر ظهور کند

    (۸۵۷) سوره توبه، ایه ۳۳؛ سوره صف، ایه ۹.
    (۸۵۸) صحیح بخاری، ج ۸، ص ۱۲۷.
    (۸۵۹) کافی، ج ۱، ص ۱۷۹، ح ۱۰.
    (۸۶۰) کمال الدین، ج ۲، ص ۴۸۱، ح ۱۰.
    (۸۶۱) کمال الدین، ص ۴۸۰.
    (۸۶۲) سوره روم، ایه ۳۰.
    (۸۶۳) سوره بقره، ایه ۲۱۳.
    (۸۶۴) سوره نمل، ایه ۴۰.
    (۸۶۵) سوره انبیاء، ایه ۷۳.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.
فهرست