خانه انجمن ها انجمن مهدویت علت تشبيه امام غائب بخورشيد پنهان در ابر چیست؟

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #10815
    user003
    مدیر

    سوال:
    علت تشبيه امام غائب بخورشيد پنهان در ابر چیست؟

    جواب:

    مؤلف: ) محمد باقر بن محمدتقی مجلسی ): اين روايت را در باب «اخبارى كه از پيغمبر رسيده» نقل‏ كرديم ضمنا بايد دانست كه تشبيه وجود اقدس امام زمان عليه السّلام بآفتاب پنهان در ابر، اشاره به امورى چند است:
    اول- اينكه نور عالم هستى و علم و هدايت بتوسط آن حضرت بخلق خدا ميرسد؛ زيرا با اخبار مستفيضه ثابت شده كه ذوات مقدسه (ائمه اطهار) علت غائى ايجاد مخلوق عالمند؛ و اگر آنها نبودند، نور عالم، بغير آنها نميرسيد و هم ثابت شده كه به بركت و وساطت و توسل بآنها، علوم و معارف حقه براى مردم آشكار ميگردد، و گرفتاريها از آنها برطرف مى‏شود. و اگر آنها نبودند مردم بوسيله اعمال زشت مستحق انواع عذاب الهى بودند چنان كه خداوند فرموده است‏ وَ ما كانَ اللَّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فِيهِمْ‏ يعنى: مادام كه تو (پيغمبر) در ميان آنها هستى، خدا آنها را عذاب نميكند! ما پس از تجربه زياد باين نتيجه رسيده‏ايم كه در امور پيچيده و مسائل مشكله و هنگام دورى از ذات حق و بسته شدن درهاى فيض الهى بروى خلق، هر وقت ائمه اطهار عليهم السلام را واسطه قرار داده‏ايم و متوسل بآنها شده‏ايم، بميزانى كه در آن وقت ارتباط معنوى با آنها پيدا كرده‏ايم، آن كارهاى پيچيده و مشكل براى ما حل شده و بمقصود رسيده‏ايم. چنان كه اين موضوع براى كسانى كه خداوند چشم دل آنها را بنور ايمان روشن كرده است، معلوم و مشهود است. توضيح اين مطلب سابقا در كتاب «امامت» گذشت‏.
    دوم- اينكه همان طور كه آفتاب پوشيده در ابر با همه انتفاعى كه مردم از آن ميبرند، در هر آن انتظار دارند، ابر برطرف گردد و قرص آن پيدا شود تا بيشتر از آن منتفع گردند، همين طور در ايام غيبت امام زمان نيز شيعيان با اخلاص در همه اوقات انتظار آمدن و ظهور او را دارند، و از اين نظر مأيوس نميگردند.
    سوم- اينكه كسانى كه وجود آن حضرت را با همه آثار و علائمى كه دارد، انكار ميكنند، مثل انكاركنندگان وجود خورشيد بوقت ناپديد شدن در ابرها، ميباشند.
    چهارم- اينكه گاهى پنهان گشتن خورشيد در ميان ابرها، از آشكار بودنش براى بندگان خدا روى مصالحى بهتر است، همچنين غيبت امام زمان عليه السّلام براى مردم در طول غيبت، نظر بمصالحى بهتر است و بهمين جهت هم از نظرها غائب گرديد.
    پنجم- اينكه هر كس بخورشيد مينگرد، قادر نيست آن را بيرون از ابرها به بيند بلكه گاهى ممكن است بواسطه ضعف قوه ديد، اگر در قرص آفتاب نگاه كند، بينائى خود را كه نميتواند خورشيد را احاطه كند هم از دست بدهد. همين طور آفتاب وجود مقدس امام زمان عليه السّلام نيز، بسا هست كه اگر همه او را به بينند، زيانبخش بحال مردم باشد و موجب كورى دل آنها از ديدن آفتاب حقيقت گردد. در صورتى كه در غيبت آن حضرت چشم بصيرتشان قادر است متحمل ايمان باو گردد. چنان كه انسان ميتواند از لابلاى ابر نگاه بخورشيد كند و ضررى هم نبيند! ششم- اينكه گاهى آفتاب از ميان ابرها بيرون مى‏آيد، يكى بآن مينگرد و ديگرى توجه ندارد همين طور ممكن است آن حضرت در ايام غيبت براى عده‏اى آشكار شود ولى ديگران نه بينند.
    هفتم- اينكه اصولا ائمه اطهار از لحاظ نفعى كه براى عالم وجود دارند، همانند خورشيد ميباشند، و تنها آنها كه كوردلند نميتوانند از اشعه جمال آنان بهره‏مند گردند چنان كه در اخبار آيه شريفه‏ مَنْ كانَ فِي هذِهِ أَعْمى‏ فَهُوَ فِي الْآخِرَةِ أَعْمى‏ وَ أَضَلُّ سَبِيلًا تفسير باين معنى شده است.
    هشتم- اينكه همان طور كه شعاع خورشيد بميزان روزنه‏ها و شبكه‏هاى خانه‏ها وارد آن مى‏شود و بقدر ارتفاع موانع خانه‏ها، در آن ميتابد، همچنين مردم نيز باندازه موانع حواس و مشاعرشان كه عبارتست از شهوات نفسانى و علائق جسمانى و خود روزنه‏ها و شبكه‏هاى دلهاى آنهاست، و هم بقدرى كه پرده‏هاى كثيف هيولانى را از دلهاى خود بكنار ميزنند از انوار هدايت و راهنمائى ائمه طاهرين عليهم السلام‏ استفاده ميكنند. (وقتى پرده‏هاى هواپرستى و موانع را از پيش خود بردارد) مانند كسى مى‏شود كه در زير آسمان قرار گرفته و نور آفتاب بدون مانع از هر سو او را احاطه كرده باشد.
    مهدى موعود ( ترجمه جلد 51 بحار الأنوار) ؛ متن ؛ ص846

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.
فهرست