خانه انجمن ها انجمن مهدویت حدیث (عدم خلو زمان از امام قرشی) چگونه بر وجود امام زمان علیه السلام دلالت دارد؟

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #11373
    user003
    مدیر

    سوال:
    حدیث (عدم خلو زمان از امام قرشی) چگونه بر وجود امام زمان علیه السلام دلالت دارد؟

    جواب:
    بخاری ومسلم ودیگران به سندهای خود از رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) نقل کرده اند که فرمود: (لا یزال هذا الامر فی قریش ما بقی من الناس اثنان)؛(۶۷۵) (این امر خلافت در قریش ثابت است مادامی که دو نفر از مردم باقی باشد).
    در این حدیث خبر از واقعیتی خارجی می دهد که واجب است تحقق یابد ووظیفه مسلمین است که خلافت رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) را در هر زمان به دست یک نفر شایسته از قریش قرار دهند. مقصود از (هذا الامر) چیست؟ همان امری است که در ایه (اولی الامر) به ان اشاره شده است: (اطِیعُوا الله وَاطِیعُوا الرَّسُولَ وَاولِی الامْرِ مِنْکُمْ).(۶۷۶) مطابق بیان فخر رازی ودیگران، مقصود از (اولی الامر) در این ایه معصومین هستند.(۶۷۷)
    پس باید در هر زمانی امام معصومی از قریش باشد مادامی که عمر دنیا به سر نیآمده واز مردم روی زمین دو نفر باقی مانده است، و او در این زمان، غیر از حضرت مهدی (علیه السلام) نیست.
    به بیان دیگر: مقصود از (الامر) در روایت و آیه، امر زعامت وولایت ورهبری ظاهری وباطنی وهدایت مطلق مردم به حق وحقیقت است، شخصی که به تمام معنا دارای صفات وخصوصیات پیامبر است تا بتواند امر خلافت وجانشینی او را در تمام شؤونات به جز وحی ادامه دهد، چنین شخصی در هر زمان باید موجود باشد، ودر این زمان کسی جز حضرت مهدی (علیه السلام) نیست.
    ابن حجر عسقلانی می گوید: (نماز خواندن عیسی (علیه السلام) پشت سر مردی از این امت در اخر الزمان ونزدیک به برپایی قیامت، دلالت صحیح بر این قول دارد که: زمین هیچ گاه از حجتی که قائم بالله است خالی نخواهد بود).
    حسين بن ابى العلاء گويد: گفتار خود را در باره اوصياء كه اطاعتشان واجبست بامام صادق عليه السلام عرضكردم فرمود: آرى ايشانند همان كسان كه خداى تعالى فرمايد (59 سوره 4) «اطاعت كنيد خدا را و اطاعت كنيد پيغمبر و واليان امر از خودتان را» (يعنى مقصود از واليان امر، اوصياء باشند) و ايشانند همان كسان كه خداى عز و جل فرموده است (61 سوره 5) «ولى شما فقط خداست و رسولش و كسانى كه ايمان آورده‏اند».
    شرح‏
    – راجع بآيه اول مجلسى (ره) از مجمع البيان نقل ميكند كه عامه و اهل سنت اولى الامر را بزمامداران و يا علما تفسير ميكنند و اما مفسرين شيعه باستناد روايات وارده از حضرت باقر و صادق عليهما السلام بائمه و اهل بيت عليهم السلام تفسير ميكنند و ايشانند كه خدا اطاعتشان را بدون قيد و شرط در اين آيه واجب كرده است و جايز نيست كه خدا اطاعت كسي را بى‏قيد و شرط واجب كند، جز آنكه معصوم باشد.679

    ( (۶۷۵) صحیح بخاری، ج ۹، ص ۷۸؛ صحیح مسلم، ج ۳، ص ۱۴۵۲؛ مسند احمد، ج ۲، ص ۲۹.
    (۶۷۶) سوره نساء، ایه ۵۹.
    (۶۷۷) تفسیر فخر رازی، ج ۱۰، ص ۱۴۴؛
    (۶۷۸) فتح الباری، ج ۶، ص ۳۸۵.۶۷۸)
    ( 679)اصول الكافي / ترجمه مصطفوى ؛ ج‏1 ؛ ص264

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.
فهرست