خانه انجمن ها انجمن مهدویت حدیث ثقلین چگونه دلالت بر وجود امام زمان علیه السلام دارد؟

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #11359
    user003
    مدیر

    سوال:
    وجود امام مهدی در روایات فریقین
    حدیث ثقلین چگونه دلالت بر وجود امام زمان علیه السلام دارد؟

    جواب:
    پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) مطابق حدیثی فرمود: (انّی تارک فیکم خلیفتین کتاب الله حبل ممدود ما بین السماء والارض او ما بین السماء الی الارض، وعترتی اهل بیتی، وانّهما لن یفترقا حتّی یردا علی الحوض)؛(۶۶۷) (همانا من دو جانشین را در میان شما می گذارم: کتاب خدا، ریسمان کشیده شد مابین اسمان وزمین یا مابین اسمان تا زمین، وعترتم اهل بیتم، وهمانا این دو از یکدیگر جدا نمی شوند تا در کنار حوض بر من وارد شوند).
    در این حدیث پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) می فرماید: (کتاب وعترت تا قیامت از یکدیگر جدا نمی شوند)، مطابق این گفتار اگر زمانی عدلِ کتاب که همان عترت است در روی زمین نباشد لازم می اید که این دو از یکدیگر جدا شده باشند، واین با ظاهر حدیث مخالف است.
    ابن حجر مکّی می گوید: (در احادیثی که سفارش به اهل بیت شده به این نکته اشاره دارد که تا روز قیامت زمین خالی از اهل بیتی که اهلیت هدایت دارند نخواهد بود، همان گونه که کتاب عزیز چنین است. ولذا اهل بیت امان برای اهل زمین معرفی شده اند. ونیز در روایات آمده است: (در هر قوم ودسته ای عدولی از اهل بیت من است).(۶۶۸)
    حافظ سمهودی می گوید: از این حدیث (ثقلین) استفاده می شود که هر زمان باید فردی از اهل بیت که سزاوار تمسک به اوست تا روز قیامت موجود باشد، تا امر به تمسکی که در روایت به انها شده معنا پیدا کند، همان گونه که کتاب عزیز چنین است، ولذا اهل بیت امان اهل زمین معرفی شده اند که هر گاه از روی زمین بروند زمین نیز نابود خواهد شد).(۶۶۹)
    همین معنا از علامه مناوی در شرح جامع الصغیر سیوطی رسیده است.(۶۷۰) نتیجه اینکه از حدیث ثقلین که مورد اتفاق بین شیعه وسنی بوده واز احادیث متواتر است به خوبی استفاده می شود که در هر زمان، امام معصومی از عترت پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) واهل بیت معصوم او باید موجود باشد، امامی که اهلیت برای اقتدا وتمسک را داشته باشد، کسی که خود به هدایت مطلق رسیده واز ضلالت به دور است ولذا می تواند دیگران را نیز به هدایت مطلق رسانده واز مطلق ضلالت وگمراهی دور کند. چنین شخصی در این زمان غیر از حضرت مهدی (علیه السلام) نیست
    (۶۷۰) فیض القدیر، ج ۳، ص ۱۵.
    (۶۶۹) جواهر العقدین.
    (۶۶۷) مسند احمد، ج ۵، ص ۱۸۱.
    (۶۶۸) صواعق المحرقه، ص ۹۰.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.
فهرست