خانه انجمن ها انجمن مهدویت از آیه امام چگونه وجود امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف استفاده می شود؟

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #11337
    user003
    مدیر

    سوال:
    از آیه امام چگونه وجود امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف استفاده می شود؟

    جواب:
    خداوند متعال در سوره اسراء می فرماید: (یوْمَ نَدْعُو کُلَّ اناسٍ بِامامِهِمْ فَمَنْ اوتِی کِتابَهُ بِیمِینِهِ فَاولئِکَ یقْرَؤُونَ کِتابَهُمْ وَلایظْلَمُونَ فَتِیلا)؛(۶۱۷) (روزی که هر گروهی را به توسط امامشان می خوانیم. کسانی که نامه عملشان به دست راستشان داده شود ان را با [شادی وسرور] می خوانند وبه قدر رشته شکاف هسته خرمایی به انان ستم نمی شود).
    مفاد ایه این است که از هر کس در روز قیامت، از امام به حق سؤال می شود، اگر معترف ومعتقد به ان بوده رستگار خواهد شد، ونامه عملش را به دست راست او می دهند. لذا باید در هر زمانی امامی واجب الاطاعة وجود داشته باشد، امامی که بدون معرفت ومتابعت از او فلاح ورستگاری هرگز در قیامت برای انسان نخواهد بود. ولذا در روایات می خوانیم که پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) فرمود: (من مات لا یعرف امامه مات میتة جاهلیة)؛(۶۱۸) (هر کس بمیرد در حالی که امامش را نشناخته، به مرگ جاهلیت از دنیا رفته است).
    از انجا که وظیفه هر شخصی متابعت از حق وحقیقت است، پس باید در هر زمانی امام به حق وحقیقت موجود باشد تا مردم با اراده واختیار، او را به عنوان رهبر خود برگزینند وبا پیروی از او از جمله اصحاب یمین گردند.
    از انجا که (لوح محفوظ) یکی است واختصاص به طایفه ای دون طایفه ای دیگر ندارد لذا نمی توان لفظ (امامهم) در ایه را حمل بر (لوح محفوظ) نمود.
    ونیز ممکن نیست که مقصود به کلمه (امام) در ایه، کتاب هر قوم باشد، زیرا ایه شامل همه انسان ها از اول خلقت تا اخر خلقت است، در حالی که اولین کتاب مشتمل بر شریعت، کتاب نوح است، وقبل از او کتابی این چنین بر مردم نازل نشده است.
    سیوطی به سندش از رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) در ذیل ایه فوق نقل کرده که فرمود: (یدعی کلّ قوم بامام زمانهم وکتاب ربّهم وسنّة نبیهم)؛(۶۱۹) (هر قومی به امام زمانش وکتاب پروردگارش وسنت پیامبرش محشور خواهد شد).
    ونیز از ابن عباس نقل کرده که مقصود به امام در ایه شریفه فوق امام هدایت وامام ضلالت است.(۶۲۰)
    کلینی از امام باقر (علیه السلام) نقل کرده که فرمود: (لمّا نزلت هذه الایة: یوْمَ نَدْعُو کُلَّ اناسٍ بِامامِهِمْ قال المسلمون: یا رسول الله! الست امام الناس کلّهم اجمعین؟ قال: فقال رسول الله (صلی الله علیه وآله وسلم): انا رسول الله الی الناس اجمعین ولکن سیکون من بعدی ائمّة علی الناس من الله من اهل بیتی، یقومون فی الناس فیکذّبون)؛(۶۲۱) (زمانی که ایه (یوم ندعو کلّ اناسٍ بامامهم) نازل شد، مسلمانان عرض کردند: ای رسول خدا! آیا شما امام همه مردم نیستی؟ حضرت فرمود: (من فرستاده خدا به سوی همه مردمم، ولی زود است که بعد از من امامانی از اهل بیتم بیایند، انان در بین مردم قیام خواهند نمود ولی تکذیب می شوند..).
    بشر بن غالب از امام صادق (علیه السلام) درباره ایه یوْمَ نَدْعُو… سؤال کرد؟ حضرت فرمود: (امام دعا الی هدی فاجابوه، وامام دعا الی ضلالة فاجابوا الیها، هؤلاء فی الجنة وهؤلاء فی النار، وهو قوله عزّ وجلّ: فَرِیقٌ فِی الجَنِّةِ وَفَرِیقٌ فِی السَّعِیرِ)؛(۶۲۲) (امامی است که مردم را به هدایت دعوت کرده، ومردم نیز او را اجابت نموده اند. وامامی است که مردم را به ضلالت دعوت کرده واو را اجابت نموده اند. انان در بهشت واینان در دوزخند. واین است قول خداوند عزّ وجلّ: (فریقٌ فی الجنّة وفریقٌ فی السّعیر)).
    (۶۱۷) سوره اسراء، ایه ۷۱.
    (۶۱۸) کافی، ج ۲، ص ۱۹.
    (۶۱۹) در المنثور، ج ۴، ص ۱۹۴.
    (۶۲۰) همان.
    (۶۲۱) کافی، ج ۱، ص ۲۱۵.
    (۶۲۲) بحار الانوار، ج ۴۴، ص ۳۱۳؛ تفسیر کنز الدقائق، ج ۵، ص ۵۶۹.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.
فهرست