خانه انجمن ها انجمن مهدویت آیه اولی الامر چگونه بر وجود امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف دلالت دارد؟

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #11354
    user003
    مدیر

    سوال:
    آیه اولی الامر چگونه بر وجود امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف دلالت دارد؟

    جواب:
    خداوند متعال می فرماید: (اطِیعُوا الله وَاطِیعُوا الرَّسُولَ وَاولِی الامْرِ مِنْکُمْ)؛(۶۵۱) (خدا ورسول وصاحبان امری را که از میان خود شماست اطاعت کنید).
    از ایه فوق به خوبی استفاده می شود که در هر عصر وزمانی باید امام معصومی در قید حیات باشد تا او را اطاعت نماییم، اطاعتی که همانند اطاعت خداوند است.
    مقصود از (اولی الامر) در ایه فوق، همان صاحبان شان وامر ونهی است، کسانی که امور مردم در اختیار انان است وانان غیر از معصومین کسانی دیگر نیستند، زیرا ایه دلالت بر وجوب اطاعت به طور مطلق وبدون هیچ قید وشرطی دارد، واین مستلزم عصمت انان است، وگرنه منجرّ به تناقض می شود، به جهت انکه اطاعت خدا ورسول بدون هیچ قید وشرطی واجب است، حال اگر اولی الامر معصوم نباشند ودر برخی از موارد اشتباه یا سهو ونسیان داشته باشند ودر عین حال اطاعت انها به طور مطلق واجب باشد، مستلزم تناقض در وجوب اطاعت است. نتیجه اینکه مقصود از (اولی الامر) در ایه، معصومین است که در هر زمان باید فردی از انها باشد تا اطاعت گردد، ودر این زمان کسی جز امام زمان (علیه السلام) نیست.
    از جمله روایات متواتری که انطباق ایه فوق را بر اهل بیت (علیهم السلام) تایید می کند، حدیث معروف (ثقلین) است؛ زیرا پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) در ان حدیث امر به اطاعت از کتاب وعترت واهل بیت معصوم خود کرده که همان (اولوا الامر) در ایه فوق هستند، ودر ان نیز امر به اطاعت مطلق کرده است.
    ونیز ایه شریفه (انَّما انْتَ مُنْذِرٌ وَلِکُلِّ قَوْمٍ هادٍ)(۶۵۲)، واحادیث (دوازده خلیفه) نیز بر این برداشت از ایه فوق دلالت دارد. به همین جهت است که برخی از علمای اهل سنّت نیز قائل به نزول ایه فوق در شان اهل بیت (علیهم السلام) شده اند از قبیل:
    ۱ – ابن حیان اندلسی.(۶۵۳)
    ۲ – نیشابوری.(۶۵۴)
    ۳ – محمد صالح کشفی ترمذی.(۶۵۵)
    ۴ – قندوزی حنفی.(۶۵۶)
    ۵ – حموینی شافعی.(۶۵۷)
    ۶ – حاکم حسکانی.(۶۵۸)
    حاکم حسکانی به سندش از مجاهد در تفسیر ایه فوق نقل کرده که این ایه در شان امیر المؤمنین (علیه السلام) نازل شد هنگامی که پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) او را جانشین خود در مدینه قرار داد

    (۶۵۱) سوره نساء، ایه ۵۹.
    (۶۵۲) سوره رعد، ایه ۷.
    (۶۵۳) البحر المحیط، ج ۳، ص ۲۷۸.
    (۶۵۴) حاشیه جامع البیان طبری، ج ۵، ص ۲۰۸.
    (۶۵۵) المناقب المرتضوی، ص ۵۶.
    (۶۵۶) ینابیع المودة، ص ۱۳۴.
    (۶۵۷) فرائد السمطین، ج ۱، ص ۳۱۴.
    (۶۵۸) شواهد التنزیل، ج ۳، ص ۱۲۰۰.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.
فهرست