خانه انجمن ها انجمن مهدویت آیا مهدی علیه السلام از اولاد ونسل عباس است؟

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #12100
    user003
    مدیر

    سوال:

    آیا مهدی علیه السلام از اولاد ونسل عباس است؟

    جواب:
    عباسیان برای تثبیت موقعیت سیاسی خود دست به جعل احادیث زده واز احادیث متواتر مهدویت به نفع خود استفاده کرده اند. اینک به نقد برخی از این احادیث می پردازیم:
    ۱ – احمد بن حنبل به سندش از رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) نقل کرده که فرمود: (هر گاه مشاهده نمودید که پرچم های سیاه از طرف خراسان می اید به انها ملحق شوید؛ زیرا در میان انها خلیفه خدا مهدی است).(۹۴۱)
    این حدیث را ابن قیم جوزیه در کتاب خود (المنار المنیف) تضعیف کرده است، زیرا در سند ان علی بن زید وجود دارد که منفرداتش یعنی روایاتی که تنها او نقل کرده، قابل احتجاج نیست.(۹۴۲)
    ۲ – ابن ماجه در سُننش همین مضمون را نیز نقل کرده است.(۹۴۳) ولی ابن قیم نیز ان را به خاطر وجود یزید بن ابی زیاد در سلسله سند ان تضعیف نموده است. ان گاه می گوید: (این حدیث وحدیث قبلی بر فرض صحّت نمی تواند دلیل بر این باشد که متولّی سلطنت وحکومت جهانی مهدی از اولاد عباس است که در اخر الزمان خروج خواهد نمود…).(۹۴۴)
    خصوصا انکه مهدی عباسی در اخر الزمان نبوده وبا او بین رکن ومقام بیعت نشده است، ودجال را نکشته ونیز حضرت عیسی (علیه السلام) برای مساعدت او از اسمان فرود نیآمده است، خصوصیاتی که در روایات برای حضرت مهدی (علیه السلام) آمده است.
    به تعبیر دیگر هیچ یک از علایم وخصوصیات حضرت مهدی موعود (علیه السلام) بر او صادق نبوده است.
    ۳ – عثمان بن عفان از رسول خدا (علیه السلام) نقل کرده که فرمود: (مهدی از فرزندان عباس عموی من است).(۹۴۵)
    اولا: ابن الجوزی پی به وضع این حدیث برده ولذا ان را در کتاب (الموضوعات) اورده است، کتابی که در ان احادیث جعلی جمع اوری شده است.
    ثانیا: این حدیث توسط سه نفر از صحابه: کعب الاحبار، عثمان بن عفّان وعبد الله بن عمر نقل شده است. سند حدیث کعب که ابن حماد ان را نقل کرده منقطع بوده وحکم این نوع حدیث، حکم حدیث مرسل است که نزد شیعه وسنی اعتباری ندارد مگر مراسیل برخی از افراد خاص. وحدیث عثمان بن عفان را که محب الدین طبری نقل کرده در سندش محمّد بن ولید واقع است که علمای رجال او را تضعیف نموده اند. وسند روایت عبد الله بن عمر نیز ضعیف است.

    (۹۴۱) مسند احمد، ج ۵، ص ۲۷۷.
    (۹۴۲) المنار المنیف، ص ۱۳۷، ذیل حدیث ۳۳۸.
    (۹۴۳) سنن ابن ماجه، ج ۲، ص ۱۳۶۶، ح ۴۰۸۲.
    (۹۴۴) المنار المنیف، ص ۱۳۷و۱۳۸.
    (۹۴۵) کنز العمال، ج ۱۴، ص ۲۶۴، ح ۳۸۶۶۳.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.
فهرست