خانه انجمن ها انجمن مهدویت آیا مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف همان عیسی بن مریم علیه السلام است؟

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #12106
    user003
    مدیر

    سوال:
    آیا مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف همان عیسی بن مریم علیه السلام است؟

    جواب:
    از جمله ادلّه منکرین مهدویت واعتقاد به ظهور حضرت مهدی (علیه السلام) در اخر الزمان حدیث ابن ماجه است که به سندش از رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) نقل کرده که فرمود: (ولا مهدی الّا عیسی بن مریم)؛(۹۴۶) ومهدی جز عیسی بن مریم نیست.
    پاسخ:
    ۱ – بسیاری از صحابه که احادیث مهدویت را از رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) نقل کرده اند مهدی را از ذرّیه رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) می دانند.
    ۲ – این حدیث مورد اعراض علمای حدیث ومتکلّمین بوده وهیچ کسی به ان استناد نکرده است.
    ۳ – خود ابن ماجه در سنن خود حدیث (المهدی حقّ وهو من ولد فاطمة) را نیز نقل کرده است.(۹۴۷)
    ۴ – ابن قیم جوزیه این حدیث را در (المنار المنیف) نقل کرده وبه طور مبسوط ان را تضعیف نموده است.(۹۴۸) حاکم نیشابوری نیز که این حدیث را نقل کرده از روی تعجب بوده نه انکه به جهت مطابقتش با شروط شیخین ان را نقل کرده باشد.(۹۴۹)
    ذهبی می گوید: (… حدیث (ولا مهدی الا عیسی بن مریم) خبری است منکر که ابن ماجه ان را نقل کرده است).(۹۵۰)
    قرطبی می گوید: (حدیث – ولا مهدی الا عیسی بن مریم – معارض با احادیث این باب است. ان گاه می گوید: احادیثی که نصّ بر خروج مهدی از عترت پیامبر واز اولاد فاطمه (علیهم السلام) است ثابت بوده واصحّ از این حدیث است، پس حکم، مطابق احادیث خروج مهدی از اولاد فاطمه است نه احادیث دیگر).(۹۵۱)
    ۵ – این حدیث را طبرانی نیز با سند خود از ابی امامه نقل کرده ولی در متن ان جمله (ولا مهدی الا عیسی بن مریم) نیآمده است.(۹۵۲)
    ۶ – روایات خروج مهدی از اولاد فاطمه (علیهم السلام) متواتر است، وهمان گونه که در جای خود اشاره شد عده زیادی به تواتر ان تصریح کرده اند، ولی حدیث (ولامهدی الا عیسی بن مریم) بر فرض صحّت سند، خبر واحد است، وهنگام تعارض، خبر متواتر مقدم است. ونیز مشهور بین مسلمین در طول تاریخ اسلام، ظهور شخصی از اهل بیت رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) واز اولاد فاطمه (علیهم السلام) است، این شهرت می تواند مرجّح احادیث مهدویت اسلامی باشد.
    ابو الفیض غماری نیز در صدد پاسخ به حدیث فوق برآمده وبا هشت اشکال به ان پاسخ گفته است.(۹۵۳)
    (۹۴۶) سنن ابن ماجه، ج ۲، ص ۱۳۴۰، ح ۴۰۳۹.
    (۹۴۷) همان، ص ۱۳۶۸، ح ۴۰۸۶.
    (۹۴۸) المنار المنیف، ص ۱۳۰، ح ۳۲۵.
    (۹۴۹) مستدرک حاکم، ج ۴، ص ۴۴۱.
    (۹۵۰) تهذیب التهذیب، ج ۹، ص ۱۲۵، رقم ۲۰۲، ترجمه محمّد بن خالد جندی.
    (۹۵۱) التذکرة، قرطبی، ج ۲، ص ۷۰۱.
    (۹۵۲) المعجم الکبیر، ج ۸، ص ۲۱۴، ح ۷۷۵۷.
    (۹۵۳) ابراز الوهم المکنون، ص ۵۳۸.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.
فهرست