خانه انجمن ها انجمن مهدویت آیا انتقال امامت به دو برادر بعد از حسنین جایز است؟

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #11246
    user003
    مدیر

    سوال:
    آیا انتقال امامت به دو برادر بعد از حسنین جایز است؟

    جواب:
    احمد کاتب می گوید: (قول به عدم جواز انتقال امامت به دو برادر بعد از حسن وحسین ووجوب استمرار ان در اعقاب، ضعیف است، واجماعی بر ان در ان وقت نبوده است…).
    پاسخ:
    جمهور شیعه امامیه ومشهور بلکه متواتر نزد انان قبل از ولادت امام مهدی (علیه السلام)، قول به عدم جواز انتقال امامت به دو برادر بعد از امام حسن وامام حسین (علیهما السلام) است.
    اسماعیل بن علی نوبختی می گوید: (از اخبار متواتر از امامان صادق علم پیدا نمودیم که امامت بعد از حسن وحسین (علیهما السلام) تنها در اولاد امام خواهد بود نه در برادر یا اقوام).(۵۱۳)
    اشعری قمی(۵۱۴) وعلی بن حسن نوبختی(۵۱۵) نیز همین اعتقاد را داشته اند.
    از برخی روایات نیز این مطالب به خوبی استفاده می شود:
    کلینی به سند صحیح از امام صادق (علیه السلام) نقل کرده که فرمود: (لا تعودُ الامامة فی الاخوین بعد الحسن والحسین ابدا)؛(۵۱۶) (بعد از حسن وحسین هرگز امامت در دو برادر نخواهد بود).
    ونیز به سند دیگر از امام صادق (علیه السلام) نقل کرده که فرمود: (لا تجتمع الامامة فی اخوین بعد الحسن والحسین انّما هی فی الاعقاب واعقاب الاعقاب.)؛(۵۱۷) (امامت در دو برادر بعد از حسن وحسین جمع نخواهد شد. همانا امامت در نسل ها ونسل های نسل هاست).
    ونیز از اسماعیل بن بزیع نقل شده که از امام رضا (علیه السلام) سؤال شد: (انّه سُئل: ا تکون الامامة فی عمٍّ او خالٍ؟ فقال: لا. فقلتُ: ففی اخٍ، قال: لا…)؛(۵۱۸) (آیا امامت در عمو یا دایی قرار خواهد گرفت؟ فرمود: خیر. عرض کردم: دو برادر چطور؟ فرمود: خیر…).
    .
    (۵۱۳) کمال الدین، ص ۹۲.
    (۵۱۴) المقالات والفرق، ص ۱۰۲.
    (۵۱۵) فرق الشیعه، ص ۱۱۰.
    (۵۱۶) کافی، ج ۱، ص ۲۸۵، ح ۱.
    (۵۱۷) همان، ص ۲۸۶، ح ۴.
    (۵۱۸) همان، ح ۳.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.
فهرست