خانه انجمن ها انجمن امامت آيا حديث ثقلین با لفظ «کتاب الله وعترتی اهل بیتی» صحیح است يا «تارک فیکم کتاب الله وسنتی» و اینکه چگونه دلالت بر عصمت و خلافت می کند؟

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #11254
    user003
    مدیر

    درصحیح مسلم روایت به صیغه وعترتی اهل بیتی آمده .کتاب صحیح مسلم نزد اهل سنت و وهابیت بسیار
    معتبر است و تمام روایات آن مورد قبول آنها می باشد. مسلم بن حجاج حدیث ثقلین را بترتیب ذیل
    نقل کرده است
    تَارِک فِیکُمْ ثَقَلَیْنِ أَوَّلُهُمَا کِتَابُ اللَّهِ فیه الْهُدَى وَالنُّورُ فَخُذُوا بِکِتَابِ اللَّهِ وَاستَمْسکُوا بِهِ فَحَثَّ على
    کِتابِ اللهِ وَرَغبَ فیه ثُمَّ قال وَأَهل بَیْتِی أُذَکِّرُکُمْ اللهَ فی أَهلِ بَیْتِی أُذَکِّرُکُمْ اللهَ فی أَهْلِ بَیْتِی
    أُذَکِّرُکُمْ اللَّهَ فی أَهْلِ بَیْتِی[1]

    بسیاری از علمای مخالفین لفظ کتاب الله و سنتی را نپذیرفته اند و گفته اند که سند آن ضعیف است
    بطور مثال مولف کتاب الزهره العطره تصریح می کند که ما روایات معتبری در این زمینه نداریم:
    فلايصحّ من هذه الأحاديث فی الاعتصام بالسنّة مع الکتاب [2]
    در برخی از روایات صحیح و معتبر اهل سنت ، حدیث ثقلین با لفظ خلیفتین تعبیر شده است ، هیثمی در
    کتاب مجمع الزوائد نقل می کند:
    وعن زيد بن ثابت عن رسول الله صلى الله علیه وسلم قال إنی ترکت فیکم خلیفتین کتاب الله
    وأهل بیتی وإنهما لن يتفرقا حتى يردا على الحوض رواه الطبرانی فی الکبیر ورجاله ثقات[3]
    زید بن ثابت از رسلول خدا صلی الله علیه و آله نقل کرده است که ایشان فرموده اند : من دو خلیفه را در بین شما بجای
    می گذارم ، قرآن و اهل بیتم ، این دو هیچگاه از هم جدا نخواهند شد تا اینکه در حوض [کوثر]بر من وارد خواهند
    شد.
    هیثمی پس از نقل روایت می نویسد : رجال سند روایت همگی ثقه می باشند
    البانی نیز این روایت را حسن و معتبر دانسته است .[4]
    در نتیجه رسول خدا صلی الله علیه وآله بواسطه این حدیث شریف خلفای پس از خود را مشخص کرده اند و این روایت
    دلالت واضحی بر خلافت اهل بیت علیهم السلام دارد.
    حدیث ثقلین دلالت دیگری هم دارد ، باتوجه به اینکله پیامبر صلی الله علیه وآله اهل بیت را قرین و برابر با قرآن و از
    «لن يفترق ا حتی يردا علی الحوض» می توان فهمید که اهل بیت هم جدا ناپذیر معرفی کرده اند
    شبیه قران ، مساوی و برابر با آن هستند یا به قول برخی بزرگان اهل سنت آن دو همچون دوقولو
    هستند [5]
    پس در نتیجه آنچنان که قرآن مصون از خطا و اشکال است ، قرین و شبیه آن نیز معصوم از
    پلیدی ها ، خطا و هر گونه عیب و نقص خواهد بود.
    از طرفی رسول خدا صلی الله علیه و آله اطاعت وتمسک مطلق به قرآن و اهل بیت علیهم السلام را براى همه مسلمانان واجب دانسته
    اند ؛ دستور به اطاعت مطلق هم دلالت بر عصمت مى کند؛ زیرا محال است رسول خدا دستور به اطاعت
    مطلق از کسى را بدهند در حالی که احتمال خطا و اشتباه در گفته ها و عملکرد آن شخص متوقع
    باشد.
    و همچنین دلالت بر وجود امام زمانعجل الله فرجه دارد چون رسول الله صلی الله علیه و آله فرمودند:

    (عن أبی سعید أن النبی صلى الله علیه وسلم )قال: إنی أوشک أن أدعى فأجیب وأنی تارک فیکم الثقلین کتاب
    الله حبل ممدود من السماء إلى الأرض وعترتی أهل بیتی وإن اللطیف الخبیر أخبرنی أنهما لن یفترقا حتى
    یردا علی الحوض فانظروا بما تخلفونی فیهما
    مسند ابن الجعد ج ۱ ص 397
    بنابراين بايد يکی از عترت موجود باشد و گرنه افتراق خواهد شد
    برای توضیح بیشتر رجوع شود به کتاب ، ارشاد السائلین الی الحق المبین ج 1 سوال 4
    [1]: صحیح مسلم-ج 4-ص1873
    [2]: الزهره العطره فی حدیث العتره- ص41
    [3]: مجمع الزوائد-ج1 – ص 170
    [4]: صحیح الجامع الصغیر-ج1 -ص482
    [5]: تلویح بل تصریح بانهما کتوامین – المناوی- فیض القدیر- ج3 – ص15

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.
فهرست