خانه انجمن ها انجمن مهدویت هنگام دعا کردن و امداد خواستن از امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف – با توجه به پهناور بودن جهان – چطور الساعه به ایشان الهام می شود؟

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #10213
    user03
    مدیر

    سوال:
    هنگام دعا کردن و امداد خواستن از امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف – با توجه به پهناور بودن جهان – چطور الساعه به ایشان الهام می شود؟

    جواب:
    علم امام همانند علم ما نیست؛ زیرا انسان ها معمولًا علومشان کسبی و در محدودة عالم شهود است، در حالی که علم امام منحصر به عالم شهود نیست، بلکه عالم به غیب نیز هست. لذا به راحتی و در کم ترین زمان از دعاها و خواسته هاي ما اطلاع پیدا می کند؛ مثلًا سید بن طاووس نقل می کند که شخصی طی نامه اي از امام رضا علیه السلام سؤال
    اگر حاجتی داري لب هایت را تکان بده، » : حضرت در جواب فرمودند «؟ ما وقتی به شما احتیاج داریم چه کنیم » : می کند (1) یعنی اگر تنها زمزمه کنی و صدایت را هم کسی نشنود، من می شنوم. ) ؛« جوابت می رسد براي توضیح این مطلب لازم است نکاتی را متذکر شویم:
    1. مأموریت امام از لحاظ زمان و مکان، بسیار گسترده است. او تنها امام زمین و زمان نیست، بلکه امام ملک و ملکوت است.
    2. مأموریت و تسلط امام تنها به ظاهر عالم ختم نمی شود، بلکه دربرگیرندة ظاهر و باطن اجتماع و انسان ها نیز هست.
    3. علم امام حضوري است، نه کسبی و حصولی؛ یعنی ما به دلایل متعدد (مذکور در کتب کلامی شیعه) معتقدیم که علم امام موهبتی الهی و علم لدنّی است. ( 2)
    4. علوم الهی نیز از ویژگی هاي خاصی برخوردارند که آن ها را در مقایسه با سایر علوم ممتاز می کند:
    الف) علم الهی روشن است و هیچ نقطۀ تاریکی در آن نیست. لذا در آن اختلافی نیست و چیزي به نام واضح و واضح تر در آن وجود ندارد؛
    ب) علوم الهی نزد انبیا و ائمه علیهم السلام حاضر است، لذا آنان در هیچ پرسشی نگفتند بعداً جواب می دهیم و یا نیاز به تأمل و تفکر داریم؛
    ج) علوم الهی نیازمند مقدمه چینی نیست؛ چون در آن ها اختلافی دیده نمی شود، لذا بین انبیا و امامان علیهم السلام در هیچ امري اختلاف نیست؛
    -1 بحارالانوار، ج 50 ، ص 155 ، ح 42
    د) علوم الهی نیاز به تجدید نظر ندارد، بلکه به قوت و ظهور آغازین خود باقی است؛ ( 1)
    5. روایات به کیفیت علوم ائمه علیهم السلام اشاره دارند:
    الف) امام نسبت به هرچه دربارة آسمان و زمین و بهشت و جهنم (تا قیامت) واقع می شود، عالم است و چیزي نیست که ائمه علیه السلام به آن علم نداشته باشند؛ ( 2)
    ( ب) جمیع علوم ملائکه و انبیا نزد ائمه علیهم السلام موجود است و هر امامی جمیع علوم امام قبل از خود را داراست؛ ( 3)
    ج) روایاتی داریم که دلالت دارند بر این که ائمه علیهم السلام بر همۀ احتیاجات و اعمال بشر و بر احوال شیعیان آگاهی دارند، و حتی اگر بلا یا مصیبتی به آنان برسد آگاه اند؛ یعنی به همۀ بلایا و منایا، (زمان و کیفیت آن ها) آگاهی دارند؛ همچنین به آن چه در دل انسان ها می گذرد، آگاهی دارند؛ در این زمینه امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در
    توقیعی که براي شیخ مفید فرستاده فرمودند:
    انا نحیط علماً بانبائکم ولما یعزب عنّا شیءٌ من اخبارکم؛
    به همۀ خبرهاي شما آگاهیم و چیزي از اخبار شما بر ما پوشیده نیست.

    -1بحارالانوار، ج 26 ، ص 109 (حدود 22 روایت نقل شده است).
    -2 بحارالانوار، ج 26 ، باب 12 ، ص 159 به بعد.
    -3 بحارالانوار، ج 26 ، باب 8 و 9، ص 132

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.
فهرست